Aby sklep internetowy przynosił dochody, musi działać poprawnie. Jeśli otrzymujemy e-maile od klientów, że np. mają problem z realizacją zamówienia, to znak, że coś działa nie tak jak powinno. Powodów może być wiele. Począwszy od niewyrabiającego serwera po błędy w skrypcie sklepu.
Aby monitorować stan serwera, trzeba korzystać z serwisów zewnętrznych, takich jak np. Host-tracker. Serwisy te co kilka, kilkanaście minut odpytują serwer czy działa.
Powyższe usługi nie są jednak wstanie wychwycić błędów w działaniu samego sklepu. Tutaj z pomocą przychodzą funkcję samokontroli w Prestashop. Po pierwsze dobrze jest sprawdzić w jakim aktualnie stanie znajduje się nasz założony sklep.
Zrobimy to w panelu administracyjnym w zakładce Narzędzia / Informacja o konfiguracji.
Znajdziemy tam między innymi dane o posiadanej wersji PHP i MySQL a także informację czy sklep spełnia parametry wymagane i dodatkowe.
Kolejną możliwością kontroli funkcjonowania sklepu jest usługa widoczna powyżej i dostępna w zakładce Narzędzia / Komunikaty. Jeśli jest coś nie tak, pojawia się tutaj lista (log) która wyświetla komunikaty o błędach. Każdy poziom ma swój kolor – czerwony oznacza poważne błędy.
Jeśli nie mamy czasu na zaglądanie tutaj, to skrypt sklepu wyśle nam informację o błędzie na adres podany wcześniej e-mail właściciela sklepu. Możemy tutaj określić poziom błędów, czyli spowodować nie informowanie o błędach mało znaczących.