Tym razem postaramy się zwrócić uwagę na funkcje jakie powinien spełnić nowoczesny sklep internetowy, decydujące o jego przyjazności dla klienta.
Zakładając nowoczesny sklep internetowy, powinniśmy przede wszystkim mieć na względzie wygodę obsługi. Klient po wejściu do sklepu powinien bez długiego namysłu widzieć kategorie – zwykle po lewej stronie. Koszyk powinien znajdować się w górnej prawej części okna i zawierać jasne informację jakie produkty zostały właśnie dodane i jaka jest ich wartość. Klient nabywając kilka kilkanaście produktów lubi wiedzieć ile do tej pory zapłaci a więc suma wartości zakupionych produktów to obowiązkowy fragment sklepu. Zwykle podaje się ją przy koszyku, ale można również w górnej części w tzw. podsumowaniu.
Kolejna ważna cecha charakteryzująca nowoczesny sklep internetowy to przycisk wyszukiwania produktów. Zwykle jest umieszczany w górnej części sklepu – koniecznie w widocznym miejscu. Błędem jest umieszczanie okna wyszukiwania w niższych obszarach strony – wtedy aby do niego dotrzeć trzeba przewijać stronę.
Również poważnym błędem jest umieszczanie ważnych zakładek menu: regulamin, wysyłka, kontakt, gdzieś na samym dole strony w stopce. Powyższe zakładki są bardzo ważne w każdym sklepie i najlepiej jak znajdą się na samej górze. Regulamin nie powinien być długi, napisany jasno, bez powtarzania się – wbrew pozorom są klienci którzy go czytają przed zakupem, a im bardziej będzie zawiły tym szybciej ich zniechęci do zakupu.
Nowoczesny sklep internetowy musi zawierać zakładkę wysyłka z pełną informacją o kosztach przesyłki oraz o kosztach pakowania, jeśli takowe naliczamy. Jeśli w naszym sklepie wybraliśmy opcję naliczania kosztów przesyłki na podstawie wagi – koszt przesyłki zostanie podany dopiero w podsumowaniu zamówienia. Nawet wtedy powinniśmy na stronie wysyłka umieścić tabelę z zakresami wagowymi i odpowiadającym im koszcie wysyłki produktu w naszym sklepie.
Strona kontakt powinna zawierać informacje adresowe o firmie, formularz szybkiego kontaktu, lub też mapkę dojazdu, jeśli jest możliwy odbiór osobisty.
Nowoczesny sklep internetowy to nie tylko ładny graficznie wygląd, to też funkcje o których napisaliśmy powyżej, których stosowanie ułatwi i przyspieszy proces zakupu. Dlatego każdy sklep przed oddaniem do użytku powinien być przetestowany przez nas samych pod kątem obsługi.