Tym razem przyjrzymy się sposobom na unikanie najczęściej popełnianych błędów przez sprzedawców internetowych. Ich analiza pod kątem własnego sklepu pozwoli podnieść jakość obsługi i zdobyć kolejnych klientów.
Etap sprzedaży internetowej możemy podzielić na 3 okresy. Pierwszy z nich związany jest ze wszystkimi działaniami które należy podjąć aby produkt znalazł się w sklepie internetowym. Drugi okres to czas od umieszczenia produktu do momentu jego sprzedaży. I wreszcie trzeci okres który zaczyna się tuż po realizacji transakcji i biegnie tak długo jak obowiązuje nas wywiązanie się z usług serwisowych, gwarancyjnych itp.
1) Przygotowanie do sprzedaży.
Chcąc umieścić produkt w sklepie internetowym, musimy przygotować dobry opis i zdjęcia. Opis powinien być poprawny pod względem językowym, bez błędów ortograficznych a także błędów opisujących właściwości i parametry sprzedawanego produktu. Przed kliknięciem magicznego przycisku zapisz – który doda produkt do sklepu – warto jeszcze raz przejrzeć czy nie ma błędów, czy cena, kolor produktu, koszty wysyłki i inne parametry są podane poprawne. Pamiętajmy, produkt zwykle dodaje/edytuje się raz na długi czas, więc warto aby było to zrobione solidnie.
2) Trwanie sprzedaży
Gdy tylko produkt zostanie dodany, zaczyna się okres drugi w czasie którego powinniśmy podejmować kroki niezbędne dla jak najszybszej sprzedaży produktu. A wiec kontakt przez telefon, e-mail powinien być jak najlepszy – zarówno pod względem merytorycznym jak i czasowym, w końcu który klient będzie czekał kilka dni na e-mail z odpowiedzią. Jeśli jakieś działania wymagają poświęcenia więcej czasu (np . sprawdzenie parametrów u dostawcy/producenta) poinformujmy o tym klienta. Jeśli dany produkt jest dostępny w małej ilości, lub czas jego dostawy do sklepu może się wydłużyć, również nie należy chować głowy w piasek ale wyraźnie zakomunikować w opisie produktu w sklepie internetowym.
W okresie trwania sprzedaży również ważne są działania marketingowe które pozwolą na dotarcie z ofertą do wielu klientów.
3) Zakup produktu
Moment w którym klient dokona zakupu rozpoczyna ostatni już okres. Dla niektórych sprzedawców może to nie być oczywiste ale z chwilą wysyłki paczki do klienta nie kończy się odpowiedzialność ze strony sprzedawcy. Może się zdarzyć, że klient otrzyma produkt inny niż oczekiwał, czy też będzie chciał skorzystać z prawa zwrotu lub reklamacji. W każdym z tych przypadków powinniśmy starać się ze spokojem bez zbędnych emocji rozwiązać problem. Unikanie kontaktu i nie wywiązywanie się z obowiązków sprzedawcy wobec kupującego mocno nadszarpnie renomę sklepu przez co skutecznie odstraszy nowych klientów.