Dziś to pytanie zadaje sobie wiele firm. Nie ulega wątpliwości, że przyszłość handlu a właściwie e-handlu będzie gwałtownie rosnąć. Obecnie na rynku funkcjonuje tysiące sklepów, dużych i małych, które przeprowadzają setki transakcji dziennie – np. międzynarodowy amazon.com czy też duże sklepy na naszym rodzimym rynku, np. komputronik.pl.
Rynek sprzedaży w internecie nie jest nasycony, i wciąż dynamicznie rośnie, dlatego warto zastanowić się nad miejscem naszego sklepu również lub tylko w internecie. Dla nieprzekonanych można przytoczyć kilka zalet posiadania sklepu internetowego:
1. Jeśli już prowadzimy sprzedaż w naszym tradycyjnym sklepie, to oprócz doświadczenia w branży, mamy również magazyn i pewien zasób towaru. Produkty dostępne są na miejscu i można je szybko wysłać do klienta. To duży plus, o którym często się zapomina.
2. Wiele sklepów funkcjonuje również w oparciu o inny model. Na stanie często jest niewielka liczba produktów a każdy zamówiony produkt jest bezpośrednio odbierany z hurtowni co 1-3 dni , pakowany i wysyłany do klientów. Zaletą tego rozwiązania jest niski koszt własny rozpoczęcia działalności, nie trzeba inwestować od razu w towar, magazyn, itd.
3. Brak konieczności zatrudniania wielu pracowników (przynajmniej w pierwszym okresie funkcjonowania sklepu internetowego), co wpływa znacząco na koszt prowadzenia sklepu w internecie w porównaniu ze sklepem tradycyjnym.
4. Już nie jesteśmy ograniczeni do klientów z naszego miasta, regionu, teraz poprzez sklep internetowy produkty są dostępne globalnie, dla każdego, kto ma dostęp do internetu. Najczęściej sklepy internetowe zakładane w naszym kraju prowadzą wysyłkę tylko na polskie adresy pocztowe. Jednak coraz częściej widuje się znaki flag w sklepie internetowym, po wybraniu których sklep ukazuje się w całości przetłumaczony, np. na język angielski.
5. Nie ponosimy kosztów dostawy, z reguły to klient płaci za przesyłkę, chyba, że sami w ramach promocji udostępnimy opcję darmowej dostawy, np. przy zamówieniu powyżej określonej kwoty.
Wymieniliśmy powyżej klika plusów posiadania sklepu internetowego, ale są też minusy takiej działalności:
1. Klient nie może dotknąć produktu, zobaczyć na własne oczy jakiej jest wielkości, koloru, rozmiaru, itp. Dlatego tak ważne jest dokładne opisanie co sprzedajemy i jakie cechy ma produkt. Zdjęcia powinny być wyraźne, najlepiej minimum kilka dla każdego produktu, aby jak najlepiej oddać jego wygląd.
2. Od innego sklepu nasz sklep dzieli tylko kilka kliknięć, co powoduje, że cena ma tu duże znaczenie i w każdej chwili może być porównana z inną. Między innymi, dzięki temu faktowi, konkurencja w sklepach internetowych jest dość spora. Często produkty są tańsze w porównaniu z tymi w sklepie tradycyjnym.
3. Prowizja od transakcji – w zależności jakie opcje płatności będą dostępne w sklepie, będziemy musieli zapłacić prowizję od sprzedaży. Mowa tu o szybkich płatnościach oraz płatnościach kartami kredytowymi. Opcje te są wygodne dla klientów, ale prowizje najczęściej opłaca sprzedawca.
4. Nie wystarczy zdjąć produkt z półki i podać klientowi, trzeba przygotować staranną paczkę. Forma przesyłki: wybór firmy przewozowej, rodzaju opakowania (karton, koperta,…) muszą być starannie przemyślane i dopasowane do specyfiki produktów oferowanych w sklepie. Produkt musi dotrzeć bezpiecznie do klienta.
5. Komunikacja z klientem nie ma już formy twarzą w twarz, lecz często sprowadza się do korespondencji e-mail lub rozmowy telefonicznej. Tutaj wymagane jest odpowiednie podejście, również cierpliwość i chęci w pomocy przy realizacji zamówienia.
Przedstawione powyżej plusy i minusy prowadzenia sklepu tylko nakreślają specyfikę sprzedaży internetowej. W zależności od asortymentu jakim dysponujemy w sklepie internetowym, ilości pracowników, i rozwiązań logistycznych, czasem możemy mieć łatwiej lub trudniej, ale zawsze musimy szukać dobrego rozwiązania korzystnego zarówno dla klienta jak i dla nas. Zadowolony klient wtedy wróci lub poleci nasz sklep innym.