Statystyki w sklepie internetowym Prestashop to ta zakładka która powinna być wybierana często, minimum 2-3 razy w tygodniu :)
Znajdziemy tutaj szereg przydatnych informacji. Po kliknięciu w zakładkę Statystyki w panelu administracyjnym sklepu Prestashop otrzymamy skondensowaną informację o sprzedaży: ilość złożonych zamówień, obroty, największe i najmniejsze zamówienie w danym okresie czasu. Czas możemy zmieniać za pomocą okna kalendarz obok.
To tylko wierzchołek góry lodowej. Cały szereg informacji dostarczają kolejne zakładki w panelu Statystyki, opiszemy je poniżej ze wskazaniem ich przydatności w prowadzeniu własnego sklepu internetowego.
Odwiedziny i odwiedzający
To bardzo cenne informacje z których możemy dowiedzieć się ilu klientów zagląda do sklepu, jak skuteczne są kampanie reklamowe, itp. Najbardziej interesujący tutaj wykres to WIZYTY czyli ilość unikalnych użytkowników która odwiedziła nasz sklep w poszukiwaniu produktów. Trzeba tutaj zaznaczyć, że duża liczba wizyt i mała ilość sprzedanego towaru świadczy o pewnych problemach wewnątrz sklepu. O ile produkty są atrakcyjne w sprzedaży w internecie, to ich cena, opis, zdjęcia, mogą nie zachęcać do dokonania zakupu właśnie w naszym sklepie internetowym. Musimy coś z tym zrobić. A co zrobić piszemy na naszych stronach :)
Sprzedaż i zamówienia
Tutaj zaglądamy aby określić opłacalność prowadzenia własnego sklepu, w danym przedziale czasowym. Możemy także dowiedzieć się ile zamówień było potwierdzonych a ile nie. Klient potwierdza zakup w końcowej fazie zamówienia, po dodaniu produktów do koszyka i skompletowaniu danych o dostawie, płatności, rodzaju opakowania itp. Ile zamówień utknęło w martwym punkcie – tutaj się tego dowiemy.
Konta klientów
Podczas dokonywania zakupu w sklepie Prestashop klient zakłada własne konto, podaje między innymi swój adres e-mail. Na rynku dostępne są rozwiązania w sklepach Prestashop bez konieczności zakładania konta podczas zakupu. Z jednej strony są one wygodne dla klientów, a z drugiej my, jako sprzedawcy tracimy pewną więź z klientem. Jest też spora grupa klientów która docenia możliwość posiadania konta w sklepie internetowym. Jeśli dokonują częstych zakupów, to po podaniu loginu i hasła, wszystkie dane potrzebne do realizacji zamówienia są uzupełniane automatycznie.
Zarejestrowany Klient Informacje
Klient założył konto, zamówił produkt i zapomniał o naszym sklepie… Wcale nie! Dzięki posiadaniu danych klienta możemy wysłać mu oferty specjalne, bony rabatowe, itp.
Z dostępnych wykresów kołowych interesujące będą informacje o położeniu geograficznym klientów.
Odwiedzających online
Tutaj mamy podgląd na żywo o liczbie klientów będących obecnie w naszym sklepie internetowym Prestashop. Wyświetlane są dwie grupy: klienci zarejestrowani, posiadający konto oraz potencjalni klienci którzy dopiero przeglądają naszą ofertę i nie dokonali jeszcze zakupu w naszym sklepie Prestashop.
Oprogramowanie
Ta zakładka jest istotna z technicznego punktu widzenia. Często posiadamy w sklepie elementy takie jak banery flash, czy udogodnienia w wyświetlaniu realizowane za pomocą AJAXa, lub też filmy prezentujące nasze produkty. Jeśli widzimy że mały odsetek klientów posiada wtyczki widoczne na wykresach kołowych, należy się zastanowić nad alternatywą, tak aby nasz sklep był jak najbardziej dostępny dla odwiedzających.
Statystyki katalogu
Istotna zakładka, tutaj dowiemy się który produkt w ogóle się nie sprzedaje, lub nie był oglądany w danym przedziale czasowym. Są też ogólne informacje o ilości posiadanych produktów w sklepie i inne mniej istotne. Uwagę należy zwrócić na stopę konwersji czyli ilości sprzedanych produktów do ilości wizyt – piszemy też o tym nieco wyżej.
Najlepszy klient
Tutaj dowiemy się który z naszych klientów zakupił najwięcej produktów pod względem wartości. Możemy wybrać grupę klientów z przedstawionej tabeli i zaproponować im kolejne zakupy w ramach bonów rabatowych.
Pochodzenie odwiedzających
Prowadząc działania marketingowe w naszym sklepie, zastanawiamy się, gdzie promować nasz sklep. Tutaj mamy po części odpowiedź. Wykres przedstawia źródła odwiedzin w naszym sklepie. Jeśli np. mamy wykupiony link sponsorowany lub baner reklamowy a liczba odwiedzin jest skromna, lub wręcz żadna, to powinniśmy zrezygnować z takiej reklamy, a zaoszczędzona środki przesunąć na serwisy, które będą lepiej przyciągały klientów .
Strony nie znaleziono
Jeśli z jakiegoś powodu stroną którą próbują odwiedzić klienci nie zostanie odnaleziona – nie będzie istniała, to sygnał iż musimy sprawdzić stan techniczny naszego sklepu internetowego. Po części możemy tego typu problemy ominąć, wykorzystując plik htaccess do określenie przekierowania. Czyli np. klient po wpisaniu adresu zamiast zobaczyć stronę z błędem 404, ujrzy główną stroną naszego sklepu. Dzięki temu będzie on kontynuował przeglądanie oferty.
Jak samodzielnie ustawić taki plik opiszemy na naszych stronach.
Wyszukiwarka słów kluczowych
Nazwa trochę myląca ponieważ nie dotyczy naszej wyszukiwarki w sklepie ale zewnętrznych np. Google.
Na wykresie są prezentowane słowa kluczowe jakie wpisują klienci w wyszukiwarkach internetowych przed tym jak wejdą do naszego sklepu internetowego Prestashop.
Tutaj więc możemy się dowiedzieć na jakie słowa kluczowe nasz sklep jest wypozycjonowany. Czy firma pozycjonująca której płacimy, dobrze wywiązuje się ze swojego zadania?
Szczegóły produktu
Po wybraniu jednego z produktów znajdujących się na liście, otrzymamy informację czy ten produkt jest atrakcyjny, ile osób go tylko oglądało, a ile kupiło. Produkt ten może być słabo promowany w naszym sklepie, może więc warto pokazać go na stronie głównej?
Najlepsze produkty
Najlepsze bony rabatowe
Najlepsze kategorie
Najlepsi dostawcy
Powyższych kategorii nie ma sensu opisywać szczegółowo, dostarczają dokładne informacje niezbędne podczas składania zamówień u dostawców. Dzięki temu np. wiemy co się sprzedaje najlepiej w naszym sklepie internetowym Prestashop.
Rozkład sposobu dostawy
Jeśli mamy w sklepie kilka opcji dostawy a często więcej, to tutaj dowiemy się które z nich są wybierane najczęściej, a tym samym są korzystne zarówno pod względem cenowym jak i pod względem szybkości realizacji, dla naszych klientów.
Biuletyn
W sklepie zarówno klienci zarejestrowani jak i osoby przeglądające nasze produkty mogą dokonać rejestracji celem otrzymywania biuletynu. Taki biuletyn najczęściej zawiera informacje o nowościach lub promocjach w sklepie internetowym i jest wysyłany cyklicznie.
Wyszukiwarka sklepu
Ta zakładka powie nam czego szukają klienci podczas przeglądania naszej oferty. Wiedza jakie słowa kluczowe są wisywane w polu szukaj w naszym sklepie internetowym Prestashop jest bardzo istotna, możemy dzięki temu rozszerzyć asortyment o produkty będące w zainteresowaniu potencjalnych klientów.
Katalog oceny
Wprowadziliśmy nasze produkty do sklepu, przyszła pora na ocenę jakości wpisów. A oceniać możemy długość opisu przedmiotu, ilość zdjęć itd. W polach nad tabelą możemy podać nasze wytyczne – tzw. skale oceny. Np opis produktu ma mieć od 100 do 200 znaków, lub ilość zdjęć przy produkcie ma wynosić od 2 do 5. Spełnienie tych warunków jest sygnalizowane zieloną „lampką” w tabeli, żółta jak wiadomo, sygnalizuje problemy, a czerwona nie spełnienie wymagań.
Widzimy też spadek lub wzrost zakładanych obrotów, oraz ogólną ocenę każdego produktu.
Podsumowanie
Warto korzystać ze statystyk, dzięki nim wiemy co się dzieje w sklepie, kiedy jest dobrze a kiedy źle i trzeba działać aby to naprawić. Bez takich obserwacji możemy tracić klientów nawet o tym nie wiedząc, lub co gorsze zamawiać towar u dostawcy który wbrew pozorom tak dobrze się nie sprzedaje.