Silnik sklepu Prestashop przeszedł ostatnio spory tuning, mamy oto wersję 1.6. W porównaniu z wersją poprzednią 1.5 oraz nieco starszą 1.4, jest sporo zmian które wpływają pozytywnie na szybkość i wygodę obsługi. Twórcy sklepu podążają za nowymi technologiami oprogramowania internetowego, oprócz korzystania z HTML5 i CSS3, w sklepie Prestashop, używane są już takie technologie jak RWD (Responsive Web Design) pozwalające na dopasowanie wielkości strony do urządzenia użytkowników.
W serwisie Założyć Sklep Internetowy przyjrzyjmy się wybranym nowościom na stronie głównej sklepu:
1) Zwinięty koszyk na zakupy .
Jak pamiętamy we wcześniejszych wersjach Prestashop koszyk zajmował na stałe miejsce w prawej skrajnej kolumnie i był rozwinięty. Zmniejszało to dostępne miejsce na stronie głównej, które obecnie można wykorzystać na atrakcyjną prezentację nowości, promocji itp.
Po dodaniu produktów do koszyka, kliknięcie przycisku w nagłówku strony powoduje jego rozwinięcie i prezentację zawartości.
2) Wielopoziomowe menu główne z kategoriami i nie tylko
Jak widać poniżej menu jest bardzo wygodne w obsłudze a także umożliwia przedstawienie sporej ilości linków. Oprócz kategorii produktów, to dobre miejsce aby zamieścić linki do stron na których oprócz głównych działów jak: Wysyłka, Płatności, Kontakt, O nas … zamieścimy również strony z treścią specyficzną dla tematyki prowadzonego sklepu. Przykładowo jeśli oferujemy w naszym sklepie żaluzje okienne, to zamieścimy poradniki jak zmierzyć światło okna aby dokonać właściwego zamówienia lub jak zamontować samodzielnie. Sklep Prestashop bogaty w treść dodatkową podniesie wizerunek sklepu i ukaże go jako bardziej profesjonalny.
3. Baner reklamowy / panel promocji w sklepie Prestashop
Na screenie poniżej widzimy baner reklamowy który zajmuje 2/3 szerokości strony.Baner składa się z zestawu slajdów które zmieniają się automatycznie lub ręcznie za pomocą przycisków w dolnym prawym rogu. Miejsce to świetnie nadaje się na reklamę nowości w sklepie, może też być taką 4-5 slajdową rozkładówką najważniejszych kategorii w sklepie. Na 1/3 szerokości strony umieszczony został dwuczęściowy panel promocji. To dobre miejsce na wizualne zachęcenie do zakupu produktów po niższej cenie.
4. Menu Popularne / Najczęściej kupowane / Promocje
Menu to zostało zrealizowane w technologii Ajax, która krótko mówiąc umożliwia zmianę zawartości (wykazu produktów) znajdujących się pod menu bez ponownego przeładowywania strony. Przyspiesza to wyświetlanie promowanych produktów.
5. Szybki podgląd produktów w założonym sklepie internetowym
Kolejne udogodnienie dla klientów naszego sklepu internetowego Prestashop pozwala na szybki podgląd produktu. Opcja ta pojawia się dopiero po najechaniu myszą na produkt. Dodatkowo można szybko – jak widać poniżej – wyświetlić pełny opis produktu lub natychmiast dodać produkt do koszyka. Opcje te znacząco przyspieszają szybkość przeglądania produktów w założonym sklepie Prestashop 1.6.
6. Dodatkowy panel reklamowy
Drugi panel reklamowy umożliwia zaprezentowanie kolejnej porcji nowości czy też głównych kategorii w założonym sklepie internetowym w atrakcyjnej formie wizualnej. Panel ten tak jak i opisywane wcześniej można wyłączyć w razie potrzeby.
7. Panel informacyjny sklepu
Kolejny panel pełni funkcje informacyjne dla klientów naszego nowo założonego sklepu. Został on podzielony na trzy bloki:
a) blok społecznościowy Facebook – konto społecznościowe umożliwi nam lepszy kontakt z klientami, poznanie ich opinii a także na poszerzenie zasięgu reklamy naszego sklepu o znajomych naszych klientów.
b) blok informacji o kontakcie, przesyłce, płatności. Często na stronach internetowych trzeba się sporo naszukać aby dotrzeć do trzech wspomnianych rodzajów informacji. Tutaj są one wyeksponowane i łatwo dostępne dla klientów sklepu Prestashop. Informacje te warto również zamieścić w menu głównym na górze strony – piszemy o tym w punkcie 2).
c) własny blok – tutaj możemy zamieścić informacje własne w formie tekstowej. Może to być np. informacja o przerwie w działalności sklepu na czas urlopu.
8. Newsletter i linki społecznościowe.
Jak pisaliśmy powyżej portale społecznościowe są istotnym elementem w kontaktach z klientami naszego sklepu. Oprócz firmowego konta na Facebooku można również utworzyć konto w serwisach Twitter i Google+. Bardzo często w nowo założonych sklepach internetowych bywa pomijana prosta forma prezentacji nowości w sklepie za pomocą technologii RSS. Są klienci którzy mogą chcieć skorzystać z tej opcji i warto im to umożliwić. Jednak taką standardową formą informacji o nowościach w ofercie jest newsletter. Po pewnym czasie działania sklepu internetowego Prestashop można uzyskać sporą bazę danych klientów do której w formie wiadomości e-mail możemy wysyłać informacje o nowościach. Ważne aby nie robić tego za często, gdyż może to być uciążliwe. Takim odpowiednim okresem jest informacja co miesiąc o nowościach i promocjach w nowo założonym sklepie internetowym.
9. Rozbudowana stopka w sklepie Prestashop
Stopka w dzisiejszych sklepach internetowych to często rozbudowana mapa linków i ważnych informacji – nie inaczej jest w stopce sklepu internetowego Prestashop w wersji 1.6. Każdy dzisiaj odruchowo szuka informacji kontaktowych, map dojazdu, czy wspomnianej powyżej mapy najważniejszych stron w sklepie, właśnie na dole strony sklepu. Mapa strony widoczna poniżej w lewej części jest tworzona automatycznie. Po prawej są najważniejsze informacje kontaktowe takie jak adres, telefon, e-mail – warto zadbać aby były zawsze aktualne.
Zakończenie
Jak widać nowości jest sporo a to dopiero początek w dalszych wpisach na stronie gdzie piszemy jak założyć sklep internetowy przyjrzymy się nowościom na stronach z produktami a także opiszemy co nowego czeka nas w mocno ulepszonym i rozbudowanym panelu administracyjnym sklepu Prestashop w wersji 1.6.